A roadtrip to Ibiza

“Dit jaar gaan we het echt doen.” Iedere zomer roepen we naar elkaar dat we nu eindelijk met de auto op vakantie gaan en ieder jaar eindigen we in een vliegtuig. Tot nu toe dus, want het is gelukt hoor. Ok, misschien niet helemaal zoals we altijd zeiden (iets met Italie en wijn), maar we moeten niet te kritisch zijn he… Ik zit namelijk op Ibiza en ben daar helemaal met de auto -met een beetje hulp van een veerpont- gekomen. De trip was top en ik zal je vertellen waarom.

Het perfecte vervoer
Een roadtrip valt of staat natuurlijk met de wagen. En hoewel ik vooraf dacht dat onze bolide het onderweg misschien zou laten afweten, heeft ie het keurig gedaan. Het mooiste van alles, het dakkie kon eraf en dat is toch wel echt genieten zo door het zuiden van ons continentje.

mustang

De geweldige route
De route du soleil heb ik als kind zo vaak gezien, die kan ik bijna dromen. Nee, dat gingen we anders aanpakken. En we begonnen in Parijs. Parijs is altijd een goed idee, ook dit keer, dus dat viel niet tegen. Vervolgens pakten we de a27 (check Google maps) en reden we richting zuiden. Om onderweg de snelweg te verlaten en te overnachten in een te romantisch kasteeltje aan de Tarn tussen de bergen. De volgende dag gingen we architectonisch wonder, viaduct de millau, over om zo de grens over te gaan naar mijn favoriet Barcelona. En dat was de laatste stop, want via de kustroute reden we vervolgens zo naar Denia waar de boot al op ons lag te wachten (ok, ok, we waren de laatste aan boord…). Nog een klein halfuurtje over Ibiza en we waren op onze eindbestemming!

Wat deze route zo fijn maakte was dat er elke dag zo om en nabij de 500km op het programma stond en dat is gewoon prima te overzien. Zo kun je onderweg nog eens ergens stoppen. En dat brengt mij, hoe toevallig, bij m’n volgende punt.

stops

De juiste stops
Gewoon rechttoe rechtaan rijden is ook maar saai en de benen moesten toch af en toe gestrekt worden. Laten we er dan ook het beste van maken. Zo hebben we uitgebreid de tijd genomen om le viaduct de Millau te bewonderen. En aangezien rode wijn onze lievelings is hebben we in de Languedoc-Roussillon ook nog even aangeklopt bij een wijnhuis voor een klein proeverijtje. En ja, alles werd braaf uitgespuugd (niet door mij, maar door de chauffeur…). Maakt zo’n reisje toch net iets leuker. Al moet ik bekennen dat we elkaar, na drie keer verdwalen op zoek naar de wijn, toch bijna de hersens insloegen, maar dat vergeten we gewoon ok?

De ideale muziek
Muziek is sowieso essentieel in de auto, maar wordt onmisbaar als de reis 200okm duurt. En dus werd ongeveer heel spotify offline gehaald hadden we voor ieder moment een fijn muziekje. Van een beetje Drake, tot fijne meezingers, zomerse deuntje en echte klassiekers. Het is een wonder dat we niet schor de auto uitstapten.

food

Het heerlijke eten
Onderweg kun je gaan voor een big mac in de avond en een verpakte sandwich bij de lunch, maar het kan zoveel beter. Zo verkopen ze bij de meeste tankstations heerlijke stokbroden en los beleg. Een camembert, een pakje Iberico en een plastic mesje en je luncht als koning aan een picknicktafel langs de snelweg. Maar ook ’s avonds moet er gegeten worden en als je de stops een beetje goed plant hoeft dat echt geen straf te zijn. In Parijs at ik echt heerlijk gastronomisch Kantonees en in Barcelona aten we tussen de hipste van de stad, maar het echte hoogtepunt was dat kleine kasteeltje. Heerlijke verse vis, super malse beef en een enorme keuze aan kaas toe. En die kaas… geen woorden voor.

Kortom deze trip was super fijn! Al pak ik lekker het vliegtuig terug;) Maar nu eerst genieten van Ibiza. En dat gaat wel lukken, want het is hier echt zo mooi #verliefdopibiza.