Rondreis Madeira | de leukste To-Do’s (voor groot en klein)

Als we de kans krijgen om nieuwe stukjes van de wereld te ontdekken, dan grijpen we die met beide handen -gevuld met koffers- aan! Ook als dat betekent om met 33 weken zwangerschap nog in het vliegtuig te stappen (wat in mijn ogen prima kan, zolang je je goed voelt en een doktersverklaring hebt). Samen met mijn twee mannen (een grote en een kleine) ben ik op 8 daagse rondreis door Madeira gegaan en de volgende activiteiten hadden we voor geen goud willen missen:

De leukste To-Do’s van Madeira

Dag 1 – 2: Santo Antonio Da Serra
Ons hotel ziet er prachtig uit: koraal rood met ruime kamers en een schitterende omgeving. Ons zoontje ontdekt al snel de biljarttafel en het zwembad en ik duik de gym in (mijn ultieme therapie tegen bekkeninstabiliteit) voordat we de omgeving gaan verkennen. Dit is een fijn begin van deze reis!

To-Do 1: Eet Bolo do Caco

Ineens hebben we trek. Alle drie. Nou zijn hongerige mannen al niet zo gezellig, een zwangere vrouw is waarschijnlijk het toppunt <slaat handen voor ogen>. Dit vers gebakken warme broodje gevuld met kruidenboter of chorizo komt dus als geschenk uit de hemel. Hij wordt gewoon langs de weg op een bakplaat voor je gemaakt en ‘locals’ smullen er van. Reden voor ons dus om het te proberen en dat blijkt een succes (ook in de dagen daarna wanneer we niet perse extreme honger hebben;).

To-Do 2: Bezoek de Village Sunday Market van Santo Da Serra

Een leuke manier om kennis te maken met bewoners en lokale producten. Zowel bewoners als toeristen komen op zondag naar deze markt. Je kan er van alles kopen en proeven, de prijzen zijn fijn laag.
* 2 duimpjes omhoog (de kleine man beweegt lieverJ)

To-Do 3: slenter door de Santo Da Serra Gardens

Dit park heeft voor ieder wat wils. Er is een speeltuin, kinderboerderij en ruimte genoeg om stoom af te blazen. Wij slenterden rustig terwijl Yale zich naar hartenlust kon bewegen. Tip: koop wat lekkers op de sunday market en ga picknicken!
* 3 duimpjes omhoog

Dag 2 – 4: Porto Moniz
De reis naar Porto Moniz is schitterend. Die verdient echt je tijd! Porto Moniz voelde wat verlaten aan, alsof het seizoen hier nog op gang moest komen of net voorbij was. Ons hotel had basic kamers met spraakmakend uitzicht over zee. Een traktatie vanwege de prachtige luchten tijdens de ondergaande zon. Ik heb heerlijk op het balkon zitten genieten van het uitzicht (en de rust;) toen de kleine man eenmaal vertrokken was (naar dromeneland).

To-Do 4: Focus on the journey not only on the destination

De route naar Porto Moniz is prachtig. Echt een aanrader om hier de tijd voor te nemen en te stoppen op de verschillende ‘view points’ onderweg. Op deze uitkijkpunten staan bijna altijd bankjes (en een maria beeld) zodat je er even rustig bij kunt gaan zitten en het mooie uitzicht écht in je op kunt nemen.

To-Do 5: Lunch @ Restaurant Quinta Do Furão

Dit hotel en restaurant ligt op een spraakmakende plek waardoor je uitzicht schitterend is! Het restaurant bestaat uit verschillende delen, waaronder een speeltuin. Zo kon er dus eerst gespeeld worden en daarna rustig gegeten. En dat eten…. Boy oh boy, what a treat!
* 2,5 duimpjes omhoog (als je 3 bent is je spanningsboog voor lekker eten toch wat korter dan de drie gangen die wij besteld hadden. Vreemd genoeg was er tijdens het nagerecht ineens volledige aandacht;)

To-Do 6: Zwem in de beroemde lava pools

Ja, dit wil je! Om te beginnen ziet het er tof uit en vooral wanneer het vloed wordt –en de woeste zee over de lava rotsen het zwembad in buldert- is het echt een indrukwekkende ervaring. De mannen wisten niet hoe snel ze het water in moesten waardoor ik me op een huurbedje kon draperen om het tafereel eens lekker te bekijken: win / win;)
* Absoluut 3 duimpjes omhoog!

Dag 4 – 5: Funchal
Alhoewel je vanaf Porto Moniz de snelweg naar hoofdstad Funchal kunt pakken, was er geen haar op ons hoofd die dat ook maar even overwogen heeft. Hell No! We hebben ieder dorpje langs de kust gezien en dat was zalig:)
In Funchal hadden we een heerlijk kleurrijk hotel met rooftop pool aan de boulevard. Als klap op de vuurpijl had onze jongen zijn eigen kamer (binnen ons appartement natuurlijk) wat een extra traktatie was.

To-Do 7: Slenter over de boulevard

Dit was heerlijk. Gewoon over de boulevard lopen, mensen kijken en neerstrijken waar het goed voelt. Een aantal van de beste restaurants van dit eiland liggen verscholen in de straatjes rond de boulevard (die tips volgen in een eigen artikel) dus dat was genieten. Zodra het afkoelt zie je tot diep in de avond fanatieke hardlopers over de boulevard rennen. Genoeg te bewegen dus voor de sportievelingen onder ons.
* 3 duimpjes

To-Do 8: doe een wine of port tasting @ Loja dos Vinhos

Mijn liefde voor wijnen gaat diep. Ik ga er speciaal voor op reis, droom van een huis met klimaatkast en heb momenteel een deel van onze berging in gebruik als wijnkelder. Geen wijnen kunnen proeven in een wijnland is dus best een beetje pijnlijk <smile> . Toch heb ik natuurlijk wel een plek gevonden die echt de moeite waard is. Je zit aan de boulevard, kunt lekker hapjes bestellen voor bij de wijn en de collectie is eindeloos.
* 2 duimpjes (waarvan 1 van een huilende zwangere girl who loves wine;)

Dag 5 – 8: Porto Santo
De dag begon extra vroeg omdat we om 07:30 de boot naar mini-eiland Porto Santo op het programma hadden staan. Voor Yale een prachtig avontuur, voor mij een uitdaging (ik heb flinke last van reisziekte en zwanger mag je geen tabletjes nemen #oef) op de boot hebben we dus een upgrade geboekt naar de eerste klas, zijn de mannen de mega boot (van 8 verdiepingen, met winkels ect) gaan verkennen en ben ik in een stoel gedoken om K.O. te gaan. Het hotel op Porto Santo blijkt perfect: aan het strand, uitzicht op zee vanaf onze kamer (vanaf bijna alle kamers eigenlijk) met een mooi zwembad en genoeg andere kinderen voor Yale om mee te spelen. De ideale afsluiting van een heerlijke rondreis!

To-Do 9: Huur een surf- of body board

Bij ons hotel blijkt een leuke surfshop te zitten en op meerdere plekken op Porto Santo zie ik dat je planken kunt huren. Te gek om lekker in de golven te spelen en zo je dag door te brengen.
* 3 duimpjes omhoog (alhoewel het kleinste duimpje aan het eind van de dag zo moe is dat hij ‘m bijna niet meer omhoog kan houden;)

To-Do 10: Bezoek het oude centrum van Vila Baleira

Dit karakteristieke plaatsje geeft je echt dat vakantie gevoel. Liggend aan zee, met koloniale gebouwen, geplaveide straatjes en mooie aangelegde parken waan je je echt in een andere wereld. De brug (misschien is het meer een steiger) die een paar honderd meter de zee in steekt is prachtig voor foto’s en leuk om vanaf te springen als je zoekt naar een adrenaline kick. Langs de boulevard liggen trouwens verschillende speeltuinen voor de kleine reizigers.
* 3 duimpjes omhoog!

To-Do 11: Doe gewoon even he-le-maal niets
Soms is het heerlijk om even helemaal niets te doen behalve lekker eten. Lummelen noemen we dat:) We boften dan ook dat een van de fijnste restaurants van heel Madeira tegenover ons hotel op Porto Santo bleek te liggen.

Als ik niet zwanger was geweest had ik een van de wat zwaardere hike paden wel willen nemen, bijvoorbeeld de Pico do Areeiro (tip dus;) die eindigt in wat misschien wel het mooiste uitkijkpunt van de hele archipel is. Het was op alle vlakken een heerlijk avontuur voor ons alle drie!

Ben jij al op Madeira geweest en heb jij nog toevoegingen aan deze lijst?