Extreme sports: de beste workouts op reis

GirlsLove2Travel, extreme sports, workout,

Dat ik gek op reizen ben is een understatement. Twee keer ben ik er maanden lang op uit getrokken. Als ware backpacker leefde ik uit mijn tas, trok van hostel naar hostel, verkende landen, jungles, paradijselijke stranden en genoot van het bourgondische leven. De oneindige Argentijnse Asados (de beste BBQ’s ter wereld), wijnproeverijen, uitbundige feestjes, om het maar niet te hebben over pancake- of scrammbled-egg-ontbijtjes die de meeste plekken je voorschotelen. Niet bepaald een aanrader voor je figuur kan ik je vertellen. En zo was ik na mijn eerste wereldreis stom verbaasd dat ik, voor iedere maand die ik weg was geweest, een kilo extra aan mijn lijf had vastgeplakt. Whoopsie!

Wereldreis twee ben ik dat dus anders gaan doen. Extreem anders. Just the way i like it! Niet zozeer door minder te eten, ik blijf namelijk een bourgondier, maar door extreme-sport-trips te boeken. Want niet alleen de sportiviteit doet wat met je lijf, ook de adrenaline is goed voor je en het is een perfecte manier om een land te verkennen. Deze sportieve trips geven je gegarandeerd kriebels in je buik, en zorgen er gelijk voor dat je buikje keurig in shape blijft:

1. Wild water Rafting
Water is mijn grote vriend. Als het dus even kan, zoek ik het op. En niet alleen de zee. Kolkende rivieren en bruisende watermassa’s in een rubberbootje te lijf gaan vind ik prachtig. De strijd tegen de elementen. En het kan in ieder land eigenlijk wel. Gegarandeerd dat je het in je arm- en buikspieren voelt de volgende dag.

sandboarding

2. Sandboarding
Ik sta graag op een plank: surfboards, supboards, skateboards, snowboards en dus ook sandboards. In het zonovergoten Peru belandde ik, vlak bij de beroemde Nazcalijnen, in een oase (ze bestaan, echt!) met de naam Huacachina en daar werd naast buggyracen (ook leuk) gesandboard. Nu heb ik dus best wat boarduurtjes in m’n benen, maar sandboarding had ik nog nooit gedaan. En ik beloof je, Het. Is. Vet! (en heel goed voor strakke billen en benen:)

GirlsLove2Travel, mountainbiking

3. Offroad Mountainbiking
Het zal wel iets oerhollands zijn, maar als het even kan huur ik een fiets (liefst een mountainbike) als ik op reis ben. Het is goedkoop, je legt makkelijk lange afstanden af en het is super gezond voor je. In Peru heb ik op deze manier de alternatieve Inca trail (4 dagen) gedaan, inclusief 60km heuvel op, heuvel af biken. Op Bali reed ik zo 50km door de bergen en rijstvelden en in Laos fietste ik langs vele tempels naar de blauwste watervallen ter wereld. Een andere extreme trail die het noemen waard is, is ’s werelds gevaarlijkste biketrail in Bolivia. Langs steile afgronden, op ongekende hoogte (4000+ m) verken je de prachtige omgeving. Ieder jaar kukelen er wel een paar slimmeriken het ravijn in. Je bent dus gewaarschuwd!

GirlsLove2Travel, workout, paardrijden

4. Horseriding cowboy style
Paarden, naast de mountainbike -in mijn ogen- een ander ideaal vervoermiddel. (Dit kan iets te maken hebben met mijn verleden als paardemeisje:) Natuurlijk moet je even leren waar de rem zit en hoe je vooruit komt. Maar heb je de knopjes eenmaal gevonden, dan is dit niet alleen pure vrijheid (in volle galop door de natuur van de Braziliaanse Pantenal of over Argentijnse vlaktes), andere dieren schrikken niet van je en my god it hurts the day after! Mensen die denken dat paarden het werk alleen doen, komen bedrogen uit. Kom gerust langs voor een ritje op het strand. Na twee uur garandeer ik dat je de volgende dag niet meer normaal kunt lopen, laat staan als je in het buitenland een trip van 4 – 8 uur boekt;)

GirlsLove2Travel, rockclimbing, bergbeklimmen, workout, sport, fit op reis

5. Rock climbing
Dit is misschien wel mijn favoriete workout! De leukste klimwanden hebben namelijk geen parkeerplaats voor de ‘deur’. Nee, je moet eerst uren hiken, klauteren en klimmen voordat het echte werk begint: die steile wand te lijf gaan. Ieder jaar ga ik naar de VS om samen met een groep vrienden een klimtrip te maken en de avonturen die we beleven zijn eindeloos. America is trouwens echt ongelooflijk mooi en een absoluut workout-walhalla.

6. Rappeling
Rappeling en Rock climbing zijn nauw met elkaar verbonden en toch zo verschillend. Om te klimmen moet je negen van de tien keer naar beneden rappellen. Toch zijn er genoeg trips te boeken waarbij je niet klimt maar wel rappelt. Rappelling is niet mijn favoriete bezigheid, ik heb namelijk dieptevrees. Stiekem vind ik niets zo lekker als mezelf pushen als ik bang ben, dus heb ik (soms huilend of hyperventilerend) flinke afdalingen op mijn naam staan. Ziplijnen tussen bergen van 800m lang, afdalingen in oude donkere zilvermijnen. Bring that adrenaline on!

GirlsLove2Travel, Vi, extreme sports, workout, travel

7. Surfing
Ik weet niet of je wel eens goed naar de lichamen van surfers gekeken hebt (niet? go do it now!), maar this sure is one hell of a workout! Het idee: je hebt een plank, daar ga je opliggen en al liggend peddel je (met je armen) naar buiten (de zee op). Sterke armen en schouders gegarandeerd. Ben je eenmaal op plaats van bestemming aangekomen (dit kan even duren als je onervaren bent of geen ripcurl in de buurt hebt) dan pak je een golf door zo hard mogelijk voor de golf uit te peddelen. Weer die arm-workout. Voel je de druk, dan is het de bedoeling dat je jezelf opdrukt (borst, buik workout) en op het board gaat staan zonder er direct af te vallen (bovenbenen, billen en buik workout). Is de zee je te woest, dan is het een absolute aanrader om gewoon in het zand te gaan zitten kijken naar surfers. Adrenaline gegarandeerd *smile*

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=xq9T20_effI]

8. Meerdaagse Hike/bike/active Tours
Meerdaagse tours, de sportieve versies natuurlijk, zijn de ‘mother der workouts’. Vier dagen, 8 uur per dag bergen op en af klauteren en op jezelf op vlotten een rivier overkrijgen (Chaing Mai – Thailand) of op 5000 meter hoogte de zoutvlaktes te lijf gaan en slapen in ongekende kou (Bolivia) is niet alleen een bijzondere ervaring. Het zorgt er ook voor dat je met een gerust hart de week daarna in bikini kunt vertoeven op het strand.

Welke extreme-sport-avonturen heb jij al gedaan of nog op je wishlist staan?